Mirjam Oskam

Ik ben een schaap met vijf poten, dat is gewoon handig.

Een prachtige tuin vol bomen, struiken en bloeiende vaste planten, met daartussen beelden in uiteenlopende stijlen. Een huis vol tekeningen, schilderijen en nog meer beelden. Ik ben bij Mirjam Oskam, kunstenares en hovenier. 

Mirjam deed dMirjam_Oskame kunstacademie en gaf 25 jaar les, onder andere op het Marnix, in tekenen, handenarbeid en kunstgeschiedenis. Ondertussen was zij moeder, maakte ze toneeldecors en deed ze een opleiding tot hovenier. ‘Ik wilde vroeger de kunstacademie doen of iets met planten. Uiteindelijk heb ik beide gedaan.’ Een schaap met vijf poten? ‘Ja zoiets. Ik kan veel, dat is gewoon handig.’

Aan het maken van kunstwerken kwam Mirjam in die periode niet toe. ‘Ik tekende vooral in de vakanties. Later, toen mijn kinderen de deur uit waren, ben ik gaan beeldhouwen. Als kind was ik altijd aan het kleien. Aantrekkelijk aan beeldhouwen vind ik het ruimtelijke en het ambachtelijke. Die liefde zit in al mijn projecten: ik werk graag groot, ik bouwde enorme decors, hou van de aanleg van tuinen. De natuur inspireert altijd. Het begint met iets tastbaars en dat groeit uit tot iets figuratiefs of beperkt zich juist tot de essentie.’ Mirjam werkt graag samen met mensen. ‘Ik ben veel meer een toegepast kunstenaar dan iemand die verzint vanuit het niets. Samen met mensen iets doen en maken past heel erg bij mij.’

Een voorbeeld? ‘Wat ik echt heel leuk vind is tuinen ontwerpen. De ruimte indelen en invullen met planten. ik gaf mensen altijd de opdracht om op te schrijven wat ze echt belangrijk vonden. Dat is het begin: wat heb je nodig, wat wil je in je tuin. Ik denk in vormen; al pratend heb ik in mijn hoofd het plan al klaar.’

‘Als ik terugkijk heb ik alles zo’n beetje 20 jaar gedaan, soms ook tegelijk. De uitdaging van dit moment is het maken van portretten. Dat doe ik ook van mijn kleinkinderen in Chili en India. Andere culturen hebben invloed op mijn werk. Toen ik in Japan was ging ik landschappen schilderen met slechts enkele lijnen. In China zat ik portretten te schetsen in de bus. Dat verzin je niet, dat komt vanzelf.’

Mirjam heeft haar atelier aan de Laarweg nu te koop staan. Na een verbouwing is er ruimte voor een prachtig atelier in haar eigen woning. Daar werkt. exposeert en geniet zij zelf volop van haar werk in atelier en tuin. Op dit moment schildert Mirjam wekelijks met een groep beroepskunstenaars portretten bij Riekje Offerhaus in Wageningen en met een andere groep wekelijks een naaktmodel. ‘Beide vind ik heel leuk om te doen. Als tekenaar vind ik portrettekenen leuker dan een model. Als beeldhouwer is een model weer interessanter’.

Mirjam heeft nog een paar aanraders voor de lezers van deze website: ‘PEK, Platform Edese Kunstenaars www.pek-ede.nl, is erg leuk. Zij organiseren veel tentoonstellingen. Verder zijn we weer in voorbereiding voor de kunstroute van 14karaats in 2017 (www.14karaats.nl/home/2). We kiezen een route waarlangs mensen kunnen wandelen of fietsen. Daar kiezen kunstenaars een plek om een tijdelijk kunstwerk te creëren.‘

Dan nog even naar het beeld aan de Laarweg, waarvan een afbeelding in het boekje staat dat de Rotary heeft samengesteld. ‘Dat beeld heb ik lang geleden in de keramiekfabriek in Beesel gemaakt. De gemeente heeft het geplaatst op de Laarweg, bij de opening van de speelplaats.’ En dan, nuchter: ‘Dit is versie twee. De eerste is bij het bakken uit elkaar geploft.’

moskam44@gmail.com

Interview door Mathilde van Werven