Jazzmuziek werd in eerste instantie ontzien tijdens de Duitse bezetting. Maar dat veranderde toen de VS na Pearl Harbour ook Duitsland de oorlog verklaarden. In 1942 verbood Duitsland om ‘muziek te maken die kenmerken draagt van de wijze van componeren, arrangeren en uitvoeren door negers’. Dat betekende niet dat er geen jazz meer te horen was. Integendeel, jazzmuzikanten waren creatief en vervingen de Engelse titels door Nederlandse varianten. Zo heette bijvoorbeeld de ‘boogie woogie’ de ‘bokkewagen’. Toch waren de Duitsers zich bewust van de grote populariteit van jazz. Zo gebruikten ze nota bene jazzmuziek in hun propaganda uitzendingen om meer publiek te bereiken.
De lezing bevat unieke originele documenten en opnamen van twee jazz concoursen in 1941 en 1942 uit de collectie van het Nederlands Jazz Archief. Deze opnames werden gemaakt door Dolf Dienske. Dienske was naast de organisator van de competities ook geluidstechnicus, jazzliefhebber en bandleider. De verschillen tussen deze twee concoursen geven een helder beeld van de sterker wordende wurggreep door de Duitsers. In de lezing krijgt u een beeld van Dienske als technicus en jazzmusicus en daarnaast van de beide jazzconcoursen.
‘Verboden te swingen’ biedt naast de lezing ook muziek die in de Tweede Wereldoorlog verboden was, waaronder muziek van Joodse componisten. Pianist Edgar van Asselt heeft hiervoor een speciaal programma met een aantal muzikale collega’s samengesteld.
Praktische informatie:
Reserveer op tijd, er zijn slechts 45 plaatsen.
Toegang: €12,50 (exclusief € 0,50 reserveringskosten), kaarten kosten € 15,00 euro aan de deur
Aanvang: 12.30
Let op: er zijn slechts 45 plaatsen, dus reserveer op tijd.